fredag 30 januari 2009

Funderingar kring slogans

Precis hemkommen från några dagars möten i Stockholm, underbara stan. Eftersom vi var ett gäng som bilade såg man många slogans genom rutan. Både kommunslogans (så roliga) och företags dito. Lista över kommuners slogans finns på marknadsforing.se, med lite intressanta tanka kring om det är bra marknadsföring eller ej. Jag lutar åt att en bra slogan främjar och en dålig stjälper kommunens marknadsföring. Det är dock inte många kommuner som lyfter fram hälsan i sina slogans, tyvärr. För när företag etablerar sig i städer (gärna kranskommuner) så tittar de på folkhälsan där. En viktig faktor för politiker att tänka på när det gäller företagsklimat! En frisk befolkning är en stor tillgång.

Några kommuner som iallafall i sina slogans har ett hälsobudskap:

Bollebygd - Kommunen där vi bor bra och lever länge
Gnosjö - Livskvalité för alla
Tingsryd - Där livet är härligt

Konstigt att det bara är små kommuner som fokuserar på folkhälsa, våra storstäder kör på att visa att de är just storstäder... Växjö har för övrigt bytt sen sist, nu är det Europas grönaste stad. Miljöfokuset är starkt, men folkhälsa och miljö går hand i hand, vilket man inte ska glömma bort.

Roliga slogans, med dubbla budskap, som jag gillade, från ett bilfönster.

Volvo: Vi har miljö i tankarna

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF: Vi får landet att växa

Inga kommentarer: