torsdag 28 maj 2009

Social marketing är framtiden

Enligt Electroluxs marknadschef Johan Almgren är social marketing och Internet framtiden när det gäller marknadsföring. I Dagens Media spår han att reklambyråer kommer försvinna i den form de har idag när värdegrunden för själva reklamen flyttas från reklamfilm till Internet, där kunden har mer makt att själv ta reda på vad som är bäst för honom/henne. istället för att vara en passiv konsument. "Istället poängterar han vikten av en social relation till sina konsumenter och fördelarna som finns med att kunna erbjuda en bra service och specialkunskaper till kunden."

Social marketing i praktiken härstammar från folkhälsokampanjer i slutet av 80-talet, med t.ex. australienska Victoria Cancer Councils anti-tobakskampanj Quit (från 1988, idag med en stor webbplats, jag anser att Internet är ovärderligt när det gäller kampanjer för tobaksfrågor, det finns så oerhört mycket forskning och fakta kring tobak). För mig är social marketing, dvs. att använda kommunikationsinsatser och reklamsatsningar för att försöka förbättra något för samhället, t.ex. miljön eller folkhälsan, en självklarhet, och något mitt företag jobbar mycket med, och jag tror också att det är framtiden att jobba med bestående värden för människor framför konsumtion.

Inga kommentarer: