fredag 22 maj 2009

Sommartider betyder cykelkampanjtider







Läser i DN om en ny rolig kampanj från Hållbar resande i Umeå-regionen för att ta cykeln istället för bilen när det gäller kortare sträckor. På gröna cyklar cyklar Umeås ambassadörer runt, och de syns ju verkligen med budskapen tryckta på jackorna: ”What’s your löjligaste bilresa?”. Man har taigt fram fakta att mer än hälften av alla bilresor i Umeå är kortare än 5 kilometer. Ja, det är ju verkligen löjligt, som man skriver på kampanjsidan som är härligt gröna vågen inspirerad, och man lottar ut 100 cyklar, jättebra tycker jag. Kampanjen har EU-stöd, och därför borde många fler kommuner kunna satsa på detta, och många gör det bl.a. Malmö, Lund och Linköping, men långt ifrån alla.

I Stockholm t.ex. satsar man på att förbättra infrastrukturen, inte att kampanja, och cyklandet har ökat radikalt. Men jag menar att båda insatserna är viktiga, man måste ju ha något att kampanja. Först bygga ut infrastrukturen och skapa förutsättningar för att kunna ta sig runt med cykeln, och sedan marknadsföra det så folk vet att det förbättrats och faktiskt kommer ut på cykeln.

Sjukgymnastförbundet har också en kampanjat bra kring ämnet med sin slogan "Inte bilen under milen" tillsammans med LRF, bland annat under 2008 års Almedalsvecka.

Inga kommentarer: