tisdag 9 juni 2009

Reklam och moral, går det inte ihop?

Jag vill tro att det gör det, för alla människor har väl moral? Läs tänkvärda ledaren i Resumé från Viggo Cavling.

"Jag känner inte heller till någon reklamprofil som är det minsta intresserad av en världsförbättrarprofil. Nej, alla reklamare som jag känner till tänker och arbetar ungefär som en bra brottsmålsadvokat. Även en mördare och kvinnomisshandlare har rätt till ett bra försvar. Min slutsats är alltså att moral och reklam inte har med varandra att göra."

Hur cyniskt?

Men även herr Cavling ser lite ljus i tunneln:

"Jag känner bara till ett enda företag inom marknadskommunikationsbranschen som har gått från floskler till faktiskt handling och det är Westander PR. De har en moralisk agenda och försöker följa den. Jag säger inte att de är bättre än någon annan, inte ens att de är framgångsrika, men de försöker. Jag känner inte till en enda reklambyrå som berättar att de vänder exempelvis snabbmatskunder eller tobaksindustrin ryggen."

Jag var på en kurs med ovan nämnda byrå för ett par år sen, och jag tyckte då och tycker nu att de lever som de lär och försöker få andra att leva så och vad mer kan man begära. Så för att svara på rubrikens fråga, jag tycker att det går ihop, om man vill.

Inga kommentarer: