torsdag 4 juni 2009

Smokes or perfume?

Cigaretter marknadsförs alltid som något de inte är. Till exempel glamorösa och sexiga. Den vilseledande marknadsföringen ville man avslöja i Non Smoking Generations kampanj från förra sommaren. Bakom kampanjen med parfymen som doftar rök som man kunde sniffa på på dofttavlor i Stockholm låg byrån Tank/Y&R, och i Resumé sa kreatören bakom kampanjen, Fredrik Forsling följande: "Det var en idé som jag hade haft ganska länge. Att göra något med en parfym som luktar illa. Den utvecklades sedan till att handla om hur företag lurar ungdomar med imagereklam."

Läs mer på kampanjsidan Discover Deception och kolla gärna på filmen kring kampanjen där man är ute på stan och "marknadsför" den rökstinkande parfymen. Bra grepp! Jag hade gärna sett att man körde denna kampanjen igen, och gärna nationellt. Varför uppfinna hjulet två gånger, denna är så bra att den borde köras permanent ett tag framöver.


Klicka, läs och avslöja bedrägeriet!

Inga kommentarer: