lördag 13 december 2008

Hälsokommunikation är interaktion

Enligt Finlands generaldirektör för deras Folkhälsoinstitut Pekka Puska är interaktion mer effektivt än pekpinnar. Och han torde veta efter 40 års erfarenhet av hälsokommunikation.

Noterar att det är lite olika vinkling på slogans när man jämför finska och svenska folkhälsoinstitutet. Finland har ett stark främjande-perspektiv "Skyddar och främjar finländarnas hälsa", man har t.o.m en flik som heter för hälsofrämjare, medan Sverige satsar mer på forskning "Statens folkhälsoinstitut utvecklar och förmedlar kunskap för bättre hälsa". Jag hade gärna sett lite mer fokusering på förebyggande insatser i Sveriges slogan.

Måste flika in att Finlands folkhälsoinstitut har en väldigt snygg hemsida (den är på svenska, eller snarare, finns i både finsk och svensk version).















Svenska Folkhälsoinstitutets hemsida.


Finska Folkhälsoinstitutets hemsida.

Vilken gillar du bäst, formmässigt och ur användarperspektiv när det gäller informationen på sidan? Klicka på bilderna för större version.

Inga kommentarer: