onsdag 10 december 2008

Vem bloggar och vem borde blogga?

Att bloggandet fullkomligt exploderat och att vi numera kan följa makthavares vardag och tankar, ser jag som värdefullt och positivt. Men forskarna ser risker, skriver DN idag. Under rubriken "Bloggen kändisarnas maktverktyg" skriver man kring den alltid intressanta frågan, om trovärdighet, och om bredare debatt. För vem ska man tro på? Favoritbloggaren eller medierna? För lika ofta som medierna idag hämtar nyheter från bloggarna är det tvärtom så att bloggare tillbakavisar nyheter som osanna. Så vem ska man lita på?

Carl Bildt verkar se det som lite av en skyldighet att blogga, men å andra sidan är han ju väldigt etablerad som bloggare idag, med första blogginlägget daterat 13 februari 2005, gammal i gemet alltså! I mars uttalade han sig såhär i DN:

"Alla massmedier har skurit ned på sin omvärldsbevakning. Det finns färre utrikeskorrespondenter, mindre utrymme i tidningar och etermedier. Men det finns en publik där ute som är mycket intresserad. Och kan då jag som utrikesminister bidra till att det blir mer öppenhet och mer diskussion om utrikespolitiken så är väl det mycket bra."

Vilka är då riskerna? Enligt de forskare och författare DN pratat med finns det en risk att texter publiceras utan eftertanke och att bloggare tar över det (research)jobb journalisterna bör göra.

Jag tycker dock att dessa risker övervägs av de positiva aspekterna och skulle gärna se att fler inom folkhälso-sfären och reklam/kommunikationsvärlden började blogga. Stationsvakt menar att många kändisbloggar är sämre än de från vanliga människor, men det tycker jag inte behöver vara allmängiltigt. Som exempel: jag har tidigare nämnt Folkhälsoinstitutets nuvarande generaldirektör, men även företrädaren Gunnar Ågren var en flitig bloggare, hans blogg finns fortfarande att läsa här. Andra intressanta bloggar jag läser är Reklam 2.0, Vassa Eggen samt Reklam & Medier.

Nu väntar jag bara på att Äldre- och folkhälsominister Maria Larsson börjar blogga, det skulle vara en drömblogg för mig, folkhälsopolitik är mer min kopp te än utrikespolitik.












Här finns förutsättningar för en intressant blogg. Kom igen Maria, börja blogga! Foto: Kristdemokraterna

Inga kommentarer: