måndag 26 januari 2009

Reklam som gör mig lycklig

Miljöfokus och hälsofokus går hand i hand tycker jag. Det finns så många berörningspunkter mellan god miljö och god hälsa. I affären idag noterade jag att förutom de ekologiska varorna som highlightats extra, så fanns det även tags på lokalt odlad mat, roligt att se! Det måste bli lättare för konsumenter att kunna välja hälsosamt, och i lågkonjunkturen vill man ju gärna stödja sina lokala odlare och företagare - och göra det bästa för miljön.

I samma butik har man även börjat med miljökassar, och Coop är ju kända för sitt miljö och ekologi-tänkande. Redan 2005, innan hållbarhet inne som försäljningsargument kom deras kampanj med grönsaker som kroppsorgan. Nu har kampanjen vunnit priset ”Sveriges Bästa Reklam” av Dagens Media. Vem minns inte de här sköna bilderna? Inte konstigt att kampanjen fick 90% av rösterna av de totalt 219 reklamkampanjer som bedömts ett urval av svenskar mellan 15 - 64 år som har sett reklamen.



















Budskapet i kampanjen är du har bara en kropp. Enkelt och ärligt. Och det man säljer är ökad konsumtion av gränsaker - med 20% rabatt. Känns som ett smart sätt, att rea sådant många ändå köper. Och bilderna är så vackra, lungorna är min favorit.

Inga kommentarer: