torsdag 22 januari 2009

Uppdrag spridning

Okej, sånt här tycker jag är så himla intressant. Uppdraget är att sprida resultaten för rapporten ”Onödig ohälsa” genom informations- och kommunikationsinsatser. Jag som är inne i folkhälsosfären känner ju till rapporten, och säkert många andra med mig, men vilken är då målgruppen? Jo "organisationer för personer med funktionsnedsättning och till politiker, chefer och tjänstemän på regional och lokal nivå som kommer i kontakt med personer med funktionsnedsättning. " Bra initiativ, men jag saknar bredare kommunikationsinsatser, och så är det nästan alltid tycker jag - för smalt! Man når lätt de redan frälsta (även om de OCKSÅ såklart ska nås) men varför inte satsa på större målgrupper, mer genomslagskraft, möjlighet till samhällelig förändring? För det är ju en viktig fråga som angår fler än bara de vid första tanken självklara målgrupperna. Rapporten aktualiserar en alltid lika viktig fråga - Hälsa på lika villkor. Jag drar iallafall mitt lilla strå till informationsstacken genom att tipsa om att rapporten finns för nedladdning hos Folkhälsoinstitutet, (obs pdf-länk).



















Jag hade nog valt en lite roligare omslagslayout. Bara för att det är en myndighetsrapport måste det väl inte vara sövande trist grafisk design.

Inga kommentarer: