tisdag 3 februari 2009

Folk i rörelse

Eftersom inaktivitet ofta leder till sjukdomar finns massor med pengar att spara för landstingen genom förebyggande arbete. Men hur når man till förändrat beteende? Det är för mig den absolut viktigaste delen av hälsokommunikation, vilket jag skrivit mer om här.

Att 1. nå ut med information. Och 2. nå ett förändrat beteende. Många är de kampanjer som gjorts för att uppnå just detta. Landstinget i Jönköpings län drog i slutet av förra året igång kampanjen "Må bra utan piller" med syftet att minska på onödigt medicinerande, i de fall där piller kan ersättas av motion.

Streamer från kampanjen.

Ett argument som framförs är faktumet att 5 % av befolkningen tar dagligen en sömntablett, bland de allra äldsta upp till var tredje. Och med tanke på hur farligt det kan vara med dessa piller är det verkligen ett bra initiativ, och på hemsidan presenteras många skrämmande fakta, vilket jag tycker är bra, det vill säga möjligheten till att få så mycket information som möjligt. Att man sedan väljer vad man vill ta åt sig är ju såklart individuellt, men jag tycker det är viktigt med transparens i ett sånt här fall. Et exempel på kalla fakta från siten: Att ta sömnmedicin innebär ökad risk att dö i förtid. (Dagligt intag av sömnpiller under mer än 5 år motsvarar risken av att dagligen röka mellan ett och två paket cigarretter.)


Ett bra initiativ tycker jag som hälsoinformatör, det jag dock saknar är samverkan med organisationer, som kan hjälpa inaktiva att komma igång. Det är viktigt att komma ner från kampanjnivå till verksamhetsnivå för att verkligen få till stånd en beteendeförändring, information är sällan tillräckligt. Man måste göra det lätt att börja röra på sig. Ett plus för att man använder sig av FaR (Fysisk aktivitet på Recept).

Inga kommentarer: