söndag 1 februari 2009

Måste man gilla det man gör reklam för?

I Resumé läser jag en intressant krönika kring frågan om det är okej eller inte att göra reklam för partier man inte gillar. Det är ingen lätt fråga, men skribenterna kommer fram till slutsatsen att eftersom partier och valrörelser har så stor inverkan på samhället är det inte rätt att marknadsföra mot sin egen övertygelse.

"Det handlar ju ändå om mer än ännu en till såld mobiltelefon eller paket köttbullar. Det handlar ju liksom om landets framtida styrelseskick." Samma princip tycker jag är applicerbar när det gäller folkhälsan, gör inte reklam för hälsoskadliga produkter. Om det inte känns ok för den egna övertygelsen då vill säga. Det handlar ju liksom om landets framtida välstånd och hälsa...
Varför inte göra hälsokonsekvensbeskrivning inom reklambranschen på samma sätt som man på många håll gör inom just nämnda politikområdet?

Enkelt kan man ställa sig tre frågor vid varje beslutstillfälle

  • Främjar beslutet (ex. att tacka ja till kampanjen) hälsoutveckligen?
  • Påverkas hälsan negativt på något sätt?
  • Står beslutet i samklang med byråns övergripande mål och policies?
Intressant att fundera kring när man frågar sig om man måste gilla det man gör reklam för.

Inga kommentarer: