onsdag 22 april 2009

Realism i alkoholförebyggande reklam












Please Copy me läser jag om Systembolagets nya kampanj där man visar hur det iallafall inte går till på en hemmafest. Jag gillar filmerna "Här är en fråga som sysselsatt generationer, vad gör man när ens tonåring ber om alkohol?"

Budskapet är förstås måttligt drickande. Vuxenansvaret är så viktigt, och att kunna hitta smarta sätt att hjälpa föräldrar är bra.

Se filmerna (rekommenderas!) under länken se TV-filmerna här. Jag tycker detta är den bästa kampanjen Systemet kommit med såhär långt, ett bra grepp som säkert kan användas mer. Ironi missuppfattas ju lätt, så lite mer realism känns som som rätt väg att gå i alkoholförebyggandet.

Nä så går det nog inte till. Hur går det till? Man måste ju utgå från hur verkligheten ser ut och inte hur man vill se ut, hur ska man annars kunna jobba med attityder? Även när det gäller arbete i kommuner och landsting och övrigt folkhälsoarbete.

2 kommentarer:

M. sa...

hej anna!
antingen tittar du efter strödadlar i din hälsokostbutik eller så beställer du dem här --->
http://www.dietshop.e-butik.se/?artnr=7391009030215

du får ha en fortsatt bra dag :) take care!

Anna Håkansson sa...

Tack Molly! Ska leta i hälsokostbutikerna här först, alltid kul med nya ingredienser i matlagningen!