onsdag 13 maj 2009

Alkoholpreventionskampanjer finns det många

Många kampanjer handlar om alkoholprevention i hälsokommunikation, ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat. Några kampanjer som synts mycket i medierna på senare år är alkoholprofilen, gammal i gemet då den lanserades redan 2002, alkoholhjälpen och alkohollinjen.


Det är ett ämne, och ett folkhälsoproblem som är ständigt aktuellt. Vad gäller kampanjerna, och nämnda sidor tycker jag att de alla fyller ett viktigt syfte, men att de inte är så tydligt profilerade. Jag tror det kan vara lätt att blanda ihop dem, och då kan det bli svårt att nå rätt målgrupp. Alkoholprofilen visar en bild av den egna alkoholkonsumtionen och togs fram av Alkoholkommittén men ägs numera av Systembolaget. Alkoholhjälpen är Folkhälsoinstitutets, alkohollinjen Stockholms läns landstings hjälplinje. Visst är det bra att alla finns, men når man sin målgrupp eller börjar folk tycka det är svårt att navigera sig i djungeln av liknande sidor?

Frågan verkar även ha popat upp hos FHI, då de på alkoholhjalpen.se efterlyser feedback från besökare/användare med denna kontaktannons:

VI BEHÖVER DIN HJÄLP!
Vi vill komma i kontakt med dig som använder Alkoholhjälpen. Skulle du kunna tänka dig att svara på lite frågor om vad du tycker om sidan och hur den kan bli bättre? Skicka ett mail till info@alkoholhjalpen.se

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Alkohollinjen drivs inom Stockholms läns landsting, inte FHI. Visst är det svårt att hålla isär de olika tjänsterna, men spelar det någon roll? Många bäckar små...

Anna Håkansson sa...

Tack för kommentaren, ska ändra faktafelet! Jag håller med dig om principen, men tycker att det är viktigt att använda skattepengar klokt och inte göra saker bara för att, de ska ha en effekt, och man behöver inte uppfinna hjulet två gånger. Jag är emot att kampanja för att legitimera att man gör något, man ska göra saker som gynnar folkhälsan.