torsdag 14 maj 2009

Kommunikationsbyrå istället för reklambyrå

Det är Sveriges Reklamförbund som byter namn till Sveriges Kommunikationsbyråer. Med ett företag med namnet Hälsokommunikationsbyrå känns det såklart kul med namnbytet, eftersom fokus blir bredare, och det är också syftet med namnbytet. Många verkar motsätta sig det, ett namnbyte som skakar en hel bransch som Resumé skriver, men jag tycker inte att det på något sätt gör att reklam som begrepp ses som sämre, kommunikationsbyårer sysslar ju också med reklam. Det är en rätt gammal debatt ändå, men min mening är att det är kul att man breddar och fokuserar på både reklam och kommunikation, det går ju ändå hand i hand. Och det är ju byråer det handlar om, någon oroade sig för att de ska kunna ta in t.ex. TV-kanaler, men dessa är ju medier, och tillhör därför inte rekryteringsbasen.

Läs mer på Resumé, Pers Värld (Reklam Design Kommunikation) skriver klokt om namnbytet här, och Björn Rietz likaså, läs här.

Inga kommentarer: