tisdag 27 oktober 2009

FHI med bra approach

Det är visserligen inget ovanligt i folkhälsokampanjer mot alkohol att man tar approachen "drick måttligt", men jag tycker ändå Folkhälsoinstitutets nya folder Du bestämmer hur festen blir - inte alkoholen där studenter ger tips till andra studenter är bra. Enkel, tydlig och inte pekpinnig. PDF finns här, och man kan även beställa handouts. Läste i Metro förra veckan att "Unga super så att minnet försvinner". I det här läget vill jag verkligen vara moralistisk för det är inte okej att samhället är sådant. Det är verkligen inte okej att unga förstör sina hjärnor. Saxat ur artikeln: Alkoholexperten Sven Andréasson på Folkhälsoinstitutet menar att minnesluckor är en tydlig varningslampa.
– Dricker man så mycket att man inte fungerar längre är det en indikation på att hjärnan tar stryk av ­alkoholen. Det innebär konsekvenser för den psykiska hälsan, sömn, omdöme och beroenderisk.

Kan detta höra ihop med att många ungdomar mår psykiskt dåligt? Många helger med mängder av alkohol, är det så livet ska vara? Jag tycker inte det, och därför tycker jag att allt som görs för en måttlig alkoholkonsumtion är bra, även om jag tror att metoder som t.ex. mindfulness och att stärka självkänslan måste in!

Läs artikeln och tyck till.

Inga kommentarer: