onsdag 3 december 2008

Grafisk design är [hälso]kommunikation

Alla vill synas mest i det offentliga rummet och grafisk design möter oss lite här och var. I storstäderna bombarderas man sedan länge av alla budskap, men det blir bara mer och mer av design, enligt DN.

Hur påverkas vi av att befinna oss mitt i detta sammelsurium av design & reklam? Som hälsoinformatör tänker jag både på hur vi mår av att bombarderas av budskap, på tröttheten, men också på hur viktigt det är att vi inte blir så avmattade att vi inte förmår ta till oss (livs)viktiga budskap, exempel på det är kampanjer för att få kvinnor att känna igenom sina bröst för att upptäcka eventuell bröstcancer.

Martin Frostner, som är grafisk designer, och kollegan Kristina Brusa vet hur för viktig design är för att föra fram ett budskap. De vill med sina snygga tygkassar, en för varje blodgrupp, uppmana människor att donera blod. Frostner säger såhär om grafisk design:

"Jag söker mig till projekt där det finns utrymme att skapa värde och mening med den grafiska formen. Kanske kan den bidra till en positiv förändring i samhället."

Härlig inställning! Jag tror och hoppas att de flesta fortfarande orkar sålla ut viktig information i bruset. Och jag tror och hoppas också att vi mår bra av att ha snygg design kring oss, som jag faktiskt tycker att mycket av reklam, och som DN skriver om, designade kommersiella byggnader, bidrar med.

Snygg design är otroligt viktig, men tyvärr ofta underskattat, i hälsokommunikationskampanjer. Förhoppningsvis ser vi mer medvetenhet kring hur viktig formen är för budskapet även inom hälsokommunikation framöver.




















Snygga kassar med budskap, för Blodcentralen. Hoppas att Blodcentralen tar de i produktion snart! Bild publicerad med tillstånd av Martin Frostner.

Inga kommentarer: